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BEING THERE
OMAR VICTOR DIOP X THE ANONYMOUS PROJECT

A jubilant collaboration: director Lee Shulman, creator of The Anonymous Project, asked Senegalese self-portraitist Omar Victor Diop to slip into the anonymous photographs in his collection of American slides from the 1950s and 1960s. These are images of ordinary celebrations, in which privileged white middle-class families are seen posing at the table to celebrate a birthday, at the beach, in the middle of a barbecue or in front of their gleaming pavilion. In this way, Diop intrudes into worlds where he was not invited, in the context of post-war segregated America, as if he had always been part of the setting. Shulman and Diop propose a new way of stirring minds and questioning representations, with humor. Their performance acts as an eye-opener.

Une collaboration jubilatoire : le réalisateur Lee Shulman, créateur de The Anonymous Project, a proposé à Omar Victor Diop, autoportraitiste sénégalais, de se glisser dans les photographies anonymes de sa collection de diapositives américaines des années 1950 et 1960. Images de célébrations ordinaires où l’on voit essentiellement des familles issues de la classe moyenne blanche et privilégiée poser à table pour fêter un anniversaire, à la plage, au milieu d’un barbecue ou devant leur rutilant pavillon. Diop s’immisce ainsi dans des univers où il n’a pas été invité, dans le contexte de l’Amérique ségrégationniste d’après-guerre, comme s’il avait toujours fait partie du cadre. Shulman et Diop proposent une nouvelle façon d’agiter les esprits et d’interroger les représentations, avec humour. Leur performance fonctionne comme un révélateur.

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